Saturday 5 April 2014

Punai Leher merah jambu~Treron vernans


Salah Satu Diet Burung Punai Leher merah jambu~Treron vernans

Punai Leher merah jambu~Treron vernans

Keluarga Spesis Burung Punai diketahui umum diet makanannya adalah dari jenis buah-buahan samada dari jenis buah jambu, ara dan makarangga. Saya hanya mengetahui Punai Leher merah jambu~Treron vernans juga memakan najis lembu sebagai diet tambahan yang saya sendiri tidak pasti dari mana zat tersebut diperolehi dari najis lembu. 

Punai Leher merah jambu~Treron vernans


Dan dari mana datangnya kesedapan najis lembu tersebut sehingga sekumpulan burung-burung Punai Leher merah jambu~Treron vernans mengerumuni najis sambil memakannya.



Punai Leher merah jambu~Treron vernans

Adakah najis lembu, itu kaya dengan sumber protin cacing, ulat dan kumbang hinggakan burung-burung dari spesis lain juga datang untuk memakannya. Ketika pemerhatian dilakukan najis-najis lembu ini berlonggok dalam jumlah yang banyak di dalam kandang lembu. Kumpulan burung Punai Leher merah jambu~Treron vernans yang tidak kurang daripada 20 ekor berkumpul diatas tanah sambil mematuk-matuk najis lembu.

 


Burung-burung lain juga silih berganti datang untuk memakan najis lembu ini. Antara spesis burung-burung yang datang memakan najis lembu ialah burung Perling berkilat Asia~Aplonis panayensis, Cencala hitam putih~ Rhipidura javanica, Keriut kalong biasa~Charadrius hiaticula, Kedidi Rimba~Tringa glareola, Berkik biasa~Gallinago gallinago ,Tekukur tengkuk bintik~Streptopelia chinensis, Merbuk Aman~Geopelia striata, Ciak dahan~Passer montanus, dan Tiong Coklat~Acridotheres tristis. Wasalam.





No comments:

Post a Comment