Friday 26 July 2013

UPACARA MENARIK PERHATIAN PASANGAN


TAKAU HITAM - KUNING~Eurylaimus ochromalus


Sebelum ini permerhatian terhadap burung ini hanya sekadar pemerhatian hal keadaan mereka mencari makan dan membuat sarang, tetapi kali ini saya berpeluang membuat pemerhatian ketika burung sedang melakukan upacara menarik perhatian pasangannya. Sebelum mereka hadir dilokasi ini , sudah keterdengaran panggilan sahutan mendayu-dayu dari arah hutan. Selang beberpa minit burung jantan hadir bertenggek dilokasi ini, sambil memerhatikan keadaan sekeliling. Selepas itu burung mengembangkan kedua belah sayapnya untuk beberapa minit. Sesekali hanya sebelah sayapnya sahaja dikembangkan.

Burung jantan sedang mengembangkan kedua-dua belah sayapnya.

Pada sangkaan saya burung jantan sedang membuat renggangan otot-otot sayap terbangnya. Perbuatan ini dilakukan boleh dianggap lama , lebih kurang 3 ke 4 minit. Kadang-kadang hanya sebelah sahaja sayap dikembangkannya. Tetapi kekerapan ialah kedua belah sayapnya dikembangkan.


Ataukah perbuatan ini sebagai tanda isyarat memanggil pasangannya untuk datang kesesuatu lokasi, samada tempat itu selamat atau tidak selamat untuk didatangi oleh mereka. Perkara ini masih menjadi rahsia kepada peminat pemerhati burung. 


Selepas itu burung jantan menoleh kesekeliling tempat ia berada, tanpa menghiraukan kehadiran saya yang dikira begitu hampir dengannya. Selang beberapa minit kemudian setelah burung jantan mengembang-gembangkan sayapnya , tiba-tiba dari arah belakang burung jantan, burung betina telah datang meluru kebahagian ranting tempat burung jantan bertenggek. Burung betina dipercayai telah tergoda akan upacara " menarik perhatian pasangan". Tiada sebarang panggilan  burung dibuat ketika itu, hanya mereka mendiamkan diri sambil memandang antara satu sama lain dan kearah sekeliling.



Jangkaan saya telah tersilap, rupa-rupanya burung jantan sedang mempamirkan corak kecantikkan buluhiasnya  pada bahagian belakang sayap dan anggota belakangnya ,bukannya pada bahagian hadapan perut dan ketiak sayap burung.



Mungkin dimasa akan datang dapat peluang melihat corak kecantikkan yang dipamirkan daripada pandangan belakang .


Burung betina datang hinggap pada ranting yang sama tempat burung jantan melakukan upacara menarik pasangan.

Pasangan ini bertenggek sebentar pada dahan pokok ini, sebelum terbang beredar masuk kedalam kawasan hutan berhampiran.

Burung betina terlebih dahulu terbang daripada ranting, sebelum diikuti oleh burung jantan. Burung  jantan sedang memerhatikan arah lokasi burung betina terbang.


Burung betina terlebih dahulu terbang kelokasi yang tidak diketahui sambil diekori burung jantan dari arah belakang masuk kedalam hutan berhampiran.Wasalam.

No comments:

Post a Comment