Monday 23 May 2016

Kehormonian Hidup Antara Berlainan Keluarga Burung


Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate & Falkon Katik Peha-hitam~Microhierax fringillarus



Musim ini saya telah diberi peluang untuk membuat pemerhatian burung yang berlainan spesis bersarang disatu lokasi secara serentak. Ucapan Terima kasih kepada Saudara Salleh Sheikh Ibrahim AlSaber kerana telah menunjukkan lokasi lubang sarang tersebut kepada saya.


Pada sebatang pokok itu terdapat 2 lobang sarang yang dihuni oleh burung Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate dan burung Falkon Katik Peha-hitam~Microhierax fringillarus yang sedang aktif melakukan proses pembiakkan mereka



Kedudukan lubang-lubang sarang pada pokok mati itu terletak pada bahagian atas dan bahagian bawah. Mulanya pada 12 April 2016 yang lalu, saya mendapati burung Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate sedang bertenggek pada muka lubang sarang dibahagian atas. Pada kebiasaannya tanda-tanda begini mengambarkan lubang sarang tersebut adalah milik burung tersebut.



Namun begitu pada 26 April 2016, 11 hari kemudian saya mendapati lubang sarang yang percayai dihuni oleh Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate telah bertukar tuan kepada burung Falkon Katik Peha-hitam~Microhierax fringillarus.



Menurut maklumat lisan daripada Saudara Salleh Sheikh Ibrahim AlSaber, beliau menyatakan sejak dijumpai lubang bahagian bawah itu adalah milik Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate. Jikalau begitu mengapakah burung Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate berada dimuka lubang sarang Falkon Katik Peha-hitam~Microhierax fringillarus pada 11 April 2016 ?


Apakah mungkin sebelum ini burung Falkon Katik Peha-hitam~Microhierax fringillarus telah merampas dan menghalau burung Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate dari lubang sarangnya dibahagian atas? Jikalau mengikut saiz dan keupayaan Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate, adalah 2 kali ganda besar saiznya daripada burung Falkon Katik Peha-hitam~Microhierax fringillarus, yang mana pada fikiran saya ia berupaya mempertahankan dirinya.


Atau kelakuan Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate sekadar ingin tahu apakah yang ada didalam lubang tersebut. Ataupun sebagai muslihat untuk memperdaya manusia yang berada disekitar lubang sarang demi keselamatan bakanya didalam lubang.


Kejadian itu tidaklah dapat saya jawab, mengapa burung Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate seolah-oleh ingin memasuki lubang sarang burung Falkon Katik Peha-hitam~Microhierax fringillarus. Apa yang menarik dalam pemerhatian ini bagaimana kedua buah keluarga yang berbeza dapat menyesuaikan kehadiran masing-masing ditempat yang sama.


Falkon Katik Peha-hitam~Microhierax fringillarus dari keluarga Falconidae manakala Takur Dada-berjalur~Megalaima lineate adalah dari keluarga Megalaimidae . Apakah tidak akan berlaku serang menyerang antara mereka ketika mempertahankan baka masing-masing? Atau kedua keluarga yang berbeza ini dapat menjalinkan hubungan naluri yang baik antara mereka secara aman dan harmoni.


Sepanjang pemerhatian dilakukan disini , keadaan harmoni dan aman antara mereka. Dimana antara mereka  melakukan kegiatan membesarkan baka masing-masing dengan membawa makanan keutamaan mereka ke lubang sarangnya untuk diberikan kepada anaknya. Masih belum ada tanda-tanda kejadian serang menyerang antara mereka.




 

Kejadian yang dipertunjukkan ini sedikit sebanyak memberi sedikit contoh bukti  kepada manusia bahawa makhluk selain manusia yang dijadikan Allah, juga mempunyai naluri perasaan hormat antara satu dengan yang lain. Dengan naluri hormat inilah  mereka dapat hidup dalam suasana bebas , aman , harmoni dan  selamat. Wasalam.





2 comments:

  1. Pemerhatian yg baik tuan..terima kasih atas kredit

    ReplyDelete
  2. Menarik pemerhatian tuan.

    ReplyDelete