Sunday 18 June 2017

Burung Sengsurit~Caloperdix oculea


 Pemerhatian Burung Sengsurit~ Caloperdix oculea




Status : Burung Tempatan Bagi Malaysia
Boleh Dijumpai Di: Malaysia. Thailand , Indonesia dan Myanmar
ICUN Red List: Hampir Terancam/ Near Threatened


Burung jantan ini meninjau keadaan samada dihadapan mempunyai ancaman bahaya atau pun keselamatan.

Burung betina ini memberi kepercayaan penuh terhadap keselamatannya  mengekori burung jantan daripada belakang.

Seniasa berwaspada daripada sebarang ancaman musuh

Pada tahun 2007 ketika saya menjadi pembantu Saudara Mike Chong melakukan inventori burung di kawasan Hutan Simpan Jengai, Besul dan Pasir Raja di daerah Hulu Terengganu. Saya ada dimaklumkan oleh Saudara Mike Chong bahawa beliau telah mendengar suara burung Sengsurit ~ Caloperdix oculea  sedang berjalan dibawah rimbunan tumbuhan dibawah curam hutan. Beliau nyatakan spesis itu sangat susah untuk ditemui, kerana mendiami kawasan hutan yang mempunyai habitat bebas dari sebarang gangguan aktiviti pembangunan pertanian dan pembalakkan.

Proses mencari makanan burung ini serupa dengan cara ayam kampong mencari makanan dilantai tanah.





Selepas itu cerita tentang burung tersebut hanya menjadi cerita dongeng kepada saya apatah lagi untuk menjumpainya. Setelah sekian lama dilupakan peristiwa itu , pada penghujung tahun 2015 saya mendapat maklumat bahawa ada pemburung telah terjumpa burung Sengsurit ~ Caloperdix oculea di Hutan Simpan Bukit Tinggi Pahang.








Jikalau ada kelapangan pasti kesana untuk berusaha   mencuba nasib , kalau-kalau boleh berketemukan burung ini. Sejak penemuan burung itu di Bukit Tinggi, hampir kesemua jurufoto yang kesana pulang dengan kejayaan dapat melihat serta merakam burung itu. Cuma saya sahaja yang belum ada rezeki untuk berjumpa dengannya pada ketika itu. Mengikut nota peribadi, usaha pencarian di kawasan itu telah berlaku lebih kurang 43 kali. Sehinggalah pada  bulan Jun 2017 pada jam 10:30 pagi secara tidak semena-mena burung itu telah menjelmakan dirinya secara berpasangan dihadapan saya untuk jangka masa yang panjang. 




Burung Sengsurit~Caloperdix oculea ini sedang meragut rumput dan mencabut sehingga terkeluar akar berbuah untuk dimakan.


Pemerhatian secara bersendirian telah berlangsung selama lebih kurang 45 minit.

Rumusan Daripada Pemerhatian Burung.

1.Saiz burung ini lebih kurang menyamai dengan saiz Ayam Denak remaja betina.

2.Penampilan corak dan warna buluhias burung Jantan dan betina hampir menyerupai antara satu dengan yang lain.

3.Pengenalan kepada burung jantan dewasa dilihat pada keting kakinya yang mempunyai 2 taji, manakala burung betina dewasa tidak mempunyai taji.

4.Saiz burung jantan adalah lebih besar daripada saiz burung betina.

5.Burung jantan sentiasa berada dihadapan mendahului hala tuju perjalanan dan diekori oleh burung betina.





Pemerhatian Burung Mencari Sumber Makanan Semulajadi 

Saya mendapati burung dari keluarga Puyuh ini menjadikan kawasan itu sebagai salah satu  kawasan  lapangan pencarian makanannya, selain beberapa tempat lain didalam hutan tersebut. Burung betina dilihat sentiasa mengekori burung jantan  berada mendahului dihadapan. Setelah burung jantan yakin diri mereka bebas dari sebarang ancaman maka ia mula berkeliaran disekitar tempat itu. Setiap ruang berdekatan dengan pangkal akar tumbuhan akan dikais-kaisnya. Mencari sesuatu yang boleh dimakannya. Kadang-kadang antara mereka berebut-rebut mematuk-matuk makanan yang dijumpainya setelah dikaisnya tanah. Setelah berkeliaran hampir 45 minit  dan merasa telah kenyang pasangan itu beredar.




1.Salah satu sumber makanan semulajadi burung ini adalah dari sejenis rumput yang mempunyai ubi kecil yang terlekat bersama akar rumput tersebut. Mendapati jenis tumbuhan rumput itu banyak tumbuh disekitar kawasan tersebut.

2.Putik-putik bunga yang jatuh bertaburan diatas lantai tanah dari sejenis pokok yang tumbuh disitu .

3.Sejenis mineral Tanah/Pasir/Meniral yang dipatuk dari dalam tanah. Tidak dapat dipastikan jenis meneral itu.

  
Wasalam.

No comments:

Post a Comment