Friday 12 October 2018

Si-Comel Yang Ganas - Jampuk Kalung~Otus bakkamoena ~ Collared Scops Owl


Si-Comel Yang Ganas
Jampuk Kalung~Otus bakkamoena ~ Collared Scops Owl



Sebelum ini saya hanya menjumpai bangkai spesies Jampuk Kalung~Otus bakkamoena ~ Collared Scops Owl sahaja. Untuk bertemukan dengan burung yang hidup cukup-cukuplah susah, kerana sifat semualajadinya yang suka menyendiri dan menyembunyikan dirinya. Apa tidaknya, pada waktu siang ia sentiasa berada ditempat yang gelap dibawah rimbunan tumbuhan yang menyerupai sama dengan warna dan corak buluhiasnya. 



Lagikan waktu siang sangat sukar untuk bertemu, inikan pula pada waktu malam. Pada waktu malam  kehadirannya cuma dapat diketahui kalau kita mengenal akan suara panggilan bunyinya, itupun kalau ia berbunyi. Jikalau tidak, sampai bila-bila pun kita tidak akan dapat melihat akan bentuk batang tubuhnya.    



Spesies Burung Jampuk Kalung~Otus bakkamoena ~ Collared Scops Owl merupakan spesies burung yang aktif pada waktu malam sama seperti spesies Burung Tukang dan Burung Cucur. Bezanya  Jampuk Kalung~Otus bakkamoena ~ Collared Scops Owl adalah sejenis burung pemangsa. Ia memburu haiwan-haiwan kecil, Burung, Cicak dan juga Serangga , Ia mempunyai bentuk  tubuh badan yang bersaiz sederhana kecil, lebih kurang sama saiz dengan Burung Pekaka Leher-putih~Halcyon smyrnensis.  




Berdasarkan pengamatan peribadi, jolokan yang sesuai untuk burung pemangsa ini ialah " Si Comel Yang Ganas. Kalau kita perhatikan raut wajah pada bahagian mukanya saja memang sungguh comel. Jatuh hati dan datang perasaan untuk memeliharanya sebagai haiwan belaan. Dengan sepasang biji mata bulat yang sentiasa terbuntang, buluhias dibahagian kening yang boleh dinaik-turun menjadi seperti bentuk tanduk. 



Paruh bercangkuk yang ditutupi oleh bulu hias burung telah menyembunyikan imej Garang dan Ganas yang dapat dilihat pada Burung Helang. Namun sepasang kuku keras yang tajam tersembul dihujung jari kaki seperti mata kerambit tidak dapat menyembunyikan sifat ganasnya.








Saya ucapkan ribuan terima kasih kepada Nature Guide berpengalaman iaitu Saudara Hisyam Sungai Cincin kerana telah menemukan saya dengan spesies burung Jampuk Kalung~Otus bakkamoena ~ Collared Scops Owl, yang saya gelarkan "Si Comel yang Ganas". Wasalam.

No comments:

Post a Comment