Saturday 20 April 2019

Penemuan Spesies Katak Kerdil Di Selangor Darul Ehsan, Malaysia.



Penemuan Spesies Katak Lubang Pokok Kerdil Semenanjung ~ Metaphrynella pollicaris Di Selangor Darul Ehsan, Malaysia.


Muhammad Muhir Bin Muhammad Daud, 
Rosla Bin Mustakim
Red Door To Hunt

Alamat Email Penulis: rosla.m3@gmail.com
Tarikh: 25hb April 2019





Intisari/Abstrak

Tujuan memaklumkan penemuan spesis Katak Kerdil  ini adalah untuk berkongsi maklumat dengan khalayak dan para penyelidik bidang Katak & Kodok (Anura) tempatan.  Hasil penelitian struktur morfologi spesies tersebut, penulis telah mendapatkan bantuan pakar Katak Tempatan iaitu Saudara Bellabutti DM. Beliau telah mencadangkan katak ini adalah dari spesies famili Katak (Rananidae), walaupun ciri-ciri permukaan kulitnya menjurus kepada  spesies Famili Kodok (Bufonidae ) .


Spesis Katak Kerdil bersaiz 17 mm




Pendahuluan

Penyelidik-penyelidik dalam bidang Katak & Kodok (Anura)  sudah sedia maklum bukan satu pekara yang mudah untuk menjumpai spesis Katak kerdil. Perkara ini bertambah rumit apabila mencari Katak Kerdil di kawasan Hutan Pergunungan Berkabus dan dikawasan Hutan Alfin. Tidak banyak ekspidisi penyelidikan yang dilakukan oleh pihak Universiti ke kawasan hutan pergunungan seperti yang dinyatakan kerana ia sangat  sukar. Spesis Katak kerdil ini telah dijumpai oleh seorang Naturalis tempatan  sebanyak 2 kali. Pada pertemuan pertama ditahun 2009, pada ketika itu beliau tidak mengetahui kepentingannya kepada bidang Sains Ampibia. Sejak dari itu spesis Kakak Kerdil tidak lagi dijumpai dikawasan tempat ia dijumpai dahulu. Selepas 10 tahun berlalu, baru-baru ini pada 13 hb April 2019 spesis Katak Kerdil itu dijumpai semula. Katak Kerdil itu telah ditangkap untuk sesi rakaman dan pengecaman sebelum dilepaskan hidup dalam habitatnya yang asal.






Peralatan Dan Cara Tata Kerja

Menangkap katak dengan tangan kemudian menyimpannya didalam botol yang diisi sedikit air dan penutup botol mempunyai lubang-lubang pengudaraan. Kaedah yang digunakan adalah dengan melepaskannya dikawasan terbuka yang luas dan lapang untuk tujuan pemerhatian  perilaku dan sesi rakaman. Alat bantuan kajian pemerhatian yang digunakan adalah  Kamera Panasonic Lumix LX7 untuk rakaman video, Kamera DSLR Canon 7D  , Kamera DSLR Canon Mark 7D II, Canon Micro F2.8 L Prime Lens 100 mm, Canon  F4 L Prime Lens 300mm dan Canon Zoom Wide EF-S 10-22mm Lens.






Hasil Dan Pembahasan

Hasil siasatan adalah sepertimana yang diterangkan dalam butiran-butiran sepertimana dibawah. Memandangkan spesis ini jarang sangat dijumpai maka perincian hal bentuk dan hal keadaan katak tersebut wajar sekali dinyatakan secara terperinci dalam bahasa Kebangsaan. Spesis ini telah di sahkan oleh pakar Katak Tanahair iaitu Saudara Bellabutti DM, butiran itu adalah seperti berikut:-

Spesies                     : Metaphrynella pollicaris.
Nama Tempatan       : Katak Kerdil Lubang Pokok Semenanjung~Metaphrynella pollicaris.
Nama Inggeris         :  Malaysian Treehole Frog
Genus                       : Plethodontohyla
Famili                       : Microhylidae
Saiz                          : 17 mm dari muncung mulut hingga hujung tongkeng
Jantina                     : Betina





Orang Yang Menjumpainya~ Saudara Muhammad Muhir Bin Mohammad Daud. Beliau adalah seorang Naturalis Pencinta Alam Sekitar, Peminat Pemerhatian Burung dan Hidupan Liar. Sejak 2008 sehingga sekarang beliau, beliau banyak melibatkan diri secara bersendirian menyelamatkan burung-burung hijrah keletihan ,yang terdampar dikawasan pergunungan semasa musim hijrah.


Pernyataan Ringkas~Spesis ini mempunyai keupayaan melompat pada ketinggian lebih kurang 2 kaki daripada lantai tanah untuk lompatan yang pertama. Untuk lompatan seterusnya ketinggian telah mula berkurangan. Ia juga boleh melekatkan anggota tubuhnya pada dinding atau daunan. Ketika berada disitu ia berupaya juga  memanjat secara merangkak naik ke bahagian atas dengan mudah. Selain melompat dari lantai tanah ia juga merayap diatas lantai lumut.







Rupa Bentuk Fizikal~Spesis ini mempunyai kepala berbentuk tiga segi,  Sepasang mata yang tersembul pada bahagian kepala, Dibahagian mata ada selaput mata yang boleh diturun naikkan, iris mata berwarna keemasan dan pupil berwarna hitam, bentuk bahagian mulutnya  seperti sudu , pada kulit bahagian bawah rahang mulut mempunyai lebihan kulit seperti mata gergaji mengerutu.Tumbul hidungnya jelas kelihatan tersembul dan disebelah tumbul hidung terdapat  2 lubang hidung.  Sepasang Gelebir Supratympanic terletak pada bahagian belakang mata, mempunyai tangan berserta dengan 4 jari berselaput yang bersambung antara jari dengan jari. Pada kesemua permukaan tapak jari terdapat beberapa tubercles (lubang-lubang kecil berfungsi untuk melekatkan anggota badan ketika memanjat permukaan yang berdinding). Mempunyai sepasang kaki dengan  5 jari berselaput antara jari dengan jari. Dipermukaan tapak jari   tersusun beberapa tubercles pada setiap jari kaki.





Struktur Morfologi ~ Secara amnya spesis ini kelihatan seperti Famili Bufonidae yang mempunyai permukaan kulit  menggerutu dan berkutil. Namun begitu struktur morfologi spesis ini mempunyai kesemua ciri-ciri famili Rananidae kecuali tidak kelihatan Gegendang Telinganya ( Timpanum) . 

Warna ~ Warna dasar keseluruhan kulitnya berwarna coklat cair seperti warna air lumpur.Keseluruhan permukaan kulitnya mengerutu dan berkutil sehingga ke permukaan kulit bahagian bawah perut. Corak permukaan kulit bahagian belakang badan berbentuk seperti bentuk Labu Sayong. Corak dan bentuk itu berwarna coklat gelap yang mana titik-titik hitam memenuhi ruang berbentuk Labu Sayong itu. Bahagian kaki dan tangan terdapat siri susunan belang berwarna coklat daun getah kering bersama titik-titik hitam. Titik-titik hitam juga menjadi garis sempadan belang antara warna coklat air lumpur dengan coklat daun getah kering. Warna kulit menggerutu bahagaian perut katak berwarna putih.




Habitat~ Spesis ini mendiami kawasan hutan berkabus tanah tinggi dan Hutan Elfin pada ketinggian 1,200 meter dari paras laut. Dipercayai mendiami didalam lubang-lubang pokok yang dikelilingi oleh kawasan berlumut yang sentiasa sejuk dan lembab.


Kawasan Dijumpai~Lokasi dijumpai adalah didalam Negeri Selangor Darul Ehsan, namun lokasi sebenarnya terpaksa dirahsiakan kerana kekhautiran akan di tangkap untuk tujuan perniagaan atau menjadi bahan kajian tanpa kebenaran khas oleh Kerajaan Negara Malaysia.






Kesimpulan & Saranan


Sehingga kehari ini jumlah Katak didunia yang didaftarkan dalam senarai Katak Dunia adalah sebanyak 8,004. Di Malaysia terdapat lebih 150 spesis Katak yang telah di dokumentasikan oleh penyelidik tempatan. Namun tidak banyak maklumat yang diketahui tentang spesis Katak Kerdil yang mendiami  dikawasan Hutan Alfin atau dimana-mana kawasan pergunungan di Malaysia. Kesukaran penyelidik untuk naik sampai ke sana menjadi batu penghalang utama  menjalankan ekpidisi penyelidikan disitu. Apabila sampai di situ belum tentu spesis itu tentu dijumpai, kerana  saiznya yang terlalu kecil. Ditambah pula dengan keadaan warnanya menyerupai alam sekeliling maka langsung tidak memberi peluang untuk ia dijumpai. Sebab itu melaporkan penemuan spesis Katak Kerdil ini sangat penting  dalam bidang Amfibia tempatan.   




Ucapan Terima Kasih

Penulis mengucapkan berbanyak banyak terima kasih keatas Saudara Muhammad Muhir Bin Muhammad Daud kerana beliau tanpa ada rasa jemu sentiasa memaklumkan apa-apa penemuan hidupan liar dan tumbuhan yang ditemuinya. Ucapan terima kasih juga diucapkan kepada Saudara Mike Chong diatas hujah cadangan ilmiah yang dilontarkan dalam menyediakan laporan ini.

Setelah 2 bulan laporan ini disiarkan, saya mendapat maklum balas daripada pakar Katak tanahair iaitu Saudara Bellabutti DM , menyatakan spesis Katak yang dilaporkan itu adalah dari spesies Katak Kerdil Lubang Pokok Semenanjung~Metaphrynella pollicaris. 




Rujukan


1. https://amphibiaweb.org/lists/Bufonidae.shtml

2.http://research.amnh.org/vz/herpetology/amphibia/

3.http://amphibia.my/index.php

4.http://nurfiqhiamj.blogspot.com/2018/06/identifikasi-kodok-dan-katak.html

5.Kajian Katak Hutan Nirwana UPMKB





No comments:

Post a Comment