Wednesday 3 July 2013

SIRI BURUNG-BURUNG LIAR MENCARI MAKANAN



KEKICAU TIRJUP KENING-PUTIH~Pteruthius flaviscapis


Burung jantan sedang memerhati dan mencari-cari makanannya dicelah-celah ranting kayu.

Spesis ini boleh dijumpai dikawasan hutan pergunungan dan kawasan tanah tinggi. Ia dapat dihidu kehadirannya dari bunyi kicauan yang sering berkicau-kicau dalam gerombolan ombak burung. Kebiasaannya dilihat berpasang dengan burung betina pada awal pagi ketika cahaya matahari mula memancarkan cahaya dikawasan tempat kebiasaan yang mempunyai sumber makanan yang banyak. Ia tidak menghiraukan akan kehadiran manusia ketika sedang leka mencari makanan dari jenis rama-rama dan ulat-ulat daun.

Pergerakannya agak sederhana cergas. Ia akan melompat dari ranting keranting sambil berhenti sejenak untuk memerhatikan sang rama-rama dicelah-celah daun.
 
Apabila mendapat tangkapan mangsanya ,burung akan pergi kesuatu lokasi yang sesuai dan selesa untuk proses memakannya.

Memastikan mangsanya itu mati terlebih dahulu dengan mengetip perut rama-rama dengan paruhnya yang berbentuk runcing melengkung dihujungnya.



Menghempas rama-rama pada batang ranting pokok bagi tujuan mengurangkan debu-debu pada sayap rama-rama sebelum menghadamnya.
Proses hempasan mangsa.



Proses menelan dan menghadam makanan
Hal keadaan burung menelan makanan
Meneruskan pencarian makanan.
Hendaknya janganlah kita mengubah selera semulajadi burung-burung liar ini dengan memberi makan ulat-ulat yang dibawa kepada mereka atas alasan untuk memudahkan pihak kita merakam imej burung ini tanpa bersusah payah. Cuba kita bayangkan, jikalau 100 orang mengamalkan perbuatan ini dalam jangka waktu yang panjang, kelak nanti burung bertukar menjadi jinak dan memberi bahaya kepada dirinya sendiri. Samada bahaya datangnya daripada haiwan Pemangsa atau pun daripada Si Peracik dan Penjerat Burung.

Utamakan lah kebajikan burung daripada mengejar kegemilangan peribadi serta lemas dalam kemabukkan pujian. Wassalam.

No comments:

Post a Comment