Wednesday 24 July 2013

SIRI BURUNG-BURUNG LIAR MENCARI MAKANAN


KELOPAK DAHI-BALDU~Sitta frontalis

Burung Kelopak Dahi~baldu~Sitta frontalis  mencari makanan kebiasaannya menyertai kumpulan ombak burung didalam hutan. Ia akan datang berpasangan atau dalam satu kumpulan spesies  yang sama dalam bilangan antara 4 ke 6 ekor. Kadang-kadang dijumpai berpasangan jantan dan betina. Kaedah burung ini mencari makanannya dengan cara berlari pada batang pokok sambil terbang.



Keunikkan burung Kelopak Dahi~baldu~Sitta frontalis ialah ia dilihat seperti tidak terhukum dalam hukum graviti sepertimana makluk lain di bumi ini. Burung ini berkebolehan berlari pada batang pokok dalam  kedudukan menaik dan menurun pada batang pokok. Malah berlari dengan cekap pada kedudukan yang terbalik pada ranting pokok, serta berlari dengan  mengelilingi batang pokok tanpa mengakibatkan ia terjatuh. Pada kita yang melihat pergerakkannya seperti burung ini tiada istilah  atas atau pun bawah.

Berlari dengan pantas secara menurun kearah bawah pokok hingga kepangkal akar. 

Keistimewaan berlari dengan pantas pada batang pokok adalah dibantu oleh keadaan jari-jari burung sama panjangnya dengan keting kakinya. Dilengkapkan pula kuku-kukunya yang tajam dan melengkung.

Berlari sambil mencari -cari sumbaer makanan

Burung dewasa berusaha mengumpel makanan dicelah-celah kulit kayu.



Mempunyai paruh tajam bentuk paku yang berwarna merah cili dan warna buluhias yang menarik.




Sumber dietnya dari jenis tumbuhan lumut pada batang pokok.


Burung betina berjaya mengumpel makanannya dari celah kulit kayu pokok, dan terus terbang pergi kelokasi yang sesuai untuk proses penghadaman.


No comments:

Post a Comment