Tuesday 24 February 2015

Pemerhatian Burung Bangau Besar~Casmerodius albus

Burung Bangau Besar~Casmerodius albus
Kaedah-kaedah Cara Mencari Makanan.


Baru-baru ini saya berpeluang melihat kaedah Burung Bangau Besar~Casmerodius albus mencari makan dari jarak yang lebih dekat daripada biasa. Kebiasaan yang saya lihat, mereka hanya akan berdiri dan berjalan-jalan didalam air yang cetek sambil memerhatikan ikan, cacing perumpun, dan anak-anak ketam untuk dimakan.



Kini saya berpeluang pula melihat burung Burung Bangau Besar~Casmerodius albus mencari makanannya dengan cara menyambar dengan rejaman menggunakan gabungan struktur leher dan paruhnya melalui terbang apungan diudara.


Burung Bangau Besar~Casmerodius albus akan menanti dengan sabar ditepi muara sambil memerhatikan ikan yang berenang hampir dengannya untuk mengambil udara atau berenang dipermukaan air, yang bakal dijadikan mangsa untuk dimakan. Burung sentiasa siap siaga menjulungkan lehernya yang panjang untuk memerhatikan ikan-ikan.




Bilamana mangsanya berada didalam zon yang boleh disambarnya , burung akan melonjakkan kakinya yang panjang untuk terbang. Ia akan terbang  mengapungkan dirinya sambil lehernya yang jinjang merejam patuk untuk menyambar ikan dipermukaan air.


Bila ikan sudah melekat pada paruh ia akan terbang mendarat pada permukaan air yang cetek sambil menimbang-nimbang ikan pada kedudukan yang betul sebelum ikan  dimasukkan kedalam ruang rongga mulut sebelum ikan dapat ditelannya.



Menjulurkan leher sambil mata  burung memerhatikan mangsa dari jarang yang sesuai untuk membuat lompatan terbang dengan pantas




Sepanjang pemerhatian dilakukan  Burung Bangau Besar~Casmerodius albus berjaya menangkap 2 ekor ikan yang bersaiz yang saya fikir boleh mengenyangkannya untuk tempoh 2 atau 3 jam. Apa yang dapat diperhatikan struktur tulang leher burung ini kekuatannya seperti seekor ular yang pantas mematuk. Ia seolah-olah  seekor haiwan hybrid gabungan antara seekor ular yang mempunyai badan, berkaki panjang dan  bersayap.

Sayapnya yang besar serta lebar membanu burung membuat apongan.





Setelah berjaya menyambar ikan, ia akan terbang ketebing sungai atau air yang cetek untuk proses menelan ikan.

Dengan kecekapan paruh dan leher ,Ikan akan ditimbang-timbang pada kedudukan yang tidak songsang untuk dimasukkan dalam rongga mulutnya.

Setelah kedudukan tidak songsang kepala ikan akan dimasukkan dahulu kedalam anak tekak sebelum dapat ditelan.

Membetulkan kedudukan adalah penting bagi mengelakkan burung tercekik disebabkan ridip atau duri ikan yang tajam serta bisa.



Salur ruang rongga leher boleh mengembang untuk membolehkan ikan besar masuk sampai ke dalam ruang tembolok burung. 


Mata burung sedang merenung tepat mangsa sambil kedudukkan leher bersedia untuk merejam paruh tajam kearah mangsa. Kedudukan kekuda pada kaki burung menambah kekuatan dan kepantasan apabila membuat rejaman menggunakan paruh runcingnya. 


No comments:

Post a Comment