Tuesday 10 November 2015

Kasumba Kepala merah~Harpectes erythrocephalus


Kasumba Kepala merah~Harpectes erythrocephalus










Setelah hampir 1 bulan sejak 1 Oktober 2015 terpaksa berehat daripada memburung disebabkan  kerosakkan " Papan Utama " dan DC-DC kamera . Kerosakan ini adalah pertama kali berlaku sejak mengunakannya dari tahun 2010. Pihak Juruteknik kamera tidak dapat mengenal pasti apa puncanya menyebabkan ia rosak. Tetapi saya menjangkakan akibat penggunakan kamera secara kerap setiap hari sejak 5 tahun dahulu menjadi punca utama ia rosak.


Papan Utama & DC-DC Kamera yang ditukar.

Seperti biasa pagi-pagi keluar memburung saya tidak mempunyai tuju arah kemana lokasi memburung yang akan memberi kegembiraan pada hati. Hanya mengikut naluri  dan sedikit nasib yang menentukan lokasi memburung samada beruntung atau tidak. Jika tidak bertemu apa-apa, pulanglah dengan senang hati tetapi jikalau bertemu dengan burung idaman maka gembiralah hati. Serahkan nasib bulat-bulat pada Allah, kerana tatacara dan adab berhubung dengan alam semulajadi semuanya adalah menyenangkan hati.






Tidak dapat digambarkan dengan perkataan perasaan kegembiraan apabila bertemu burung ini didalam hujan dikawasan Hutan Tanah Tinggi. Pada ketika itu burung betina ini  sedang bertenggek diam pada ranting sambil  menoleh  perlahan-lahan lehernya, kalau- kalau ternampak  sumber makanan. Ia akan melompat terbang menyambar serangga pada daun-daun dan hinggap pula keranting lain untuk proses penghadaman. Proses ini dilakukan sehinggalah burung ini hilang terbang masuk jauh kedalam hutan.  Walaupun pergerakkan tidak bingkas tetapi keadaan tidak menyebelahi saya untuk membuat rakaman sempurna. 



Dalam keadaan hujan renyai-renyai, cahaya yang malap dan membuat rakaman tanpa menggunakan tripod, alat rakaman hanya berupaya membuat kelajuan cerapan 1/30 - 40 dan pembukaan F 4 - F 5 dengan bantuan ISO 400. Daripada 39 cerapan rakaman imej yang berjaya dilakukan, hanya beberapa imej yang boleh diterima.Namun begitu dengan bantuan nasib dan sedikit pengalaman dapat jua beberapa imej rakaman yang mengembirakan hati.







Walaubagaimana pun  saya  bergembira dengan hasil semua rakaman ini kerana tidak menggunakan kaedah rakaman yang tidak dipersetujui oleh Pemburung-pemburung Tulen. Iaitu tidak menggunakan apa-apa peralatan bantuan memanggil burung bertujuan menarik perhatian burung  untuk memperoleh banyak peluang merakam sehingga mendapat rakaman sempurna. 



Saya selesa dan gembira dengan kaedah sebegini kerana ia mendatangkan cabaran sebenar yang tulen, bukannya dengan cabaran yang palsu. Kita akan merasa lebih nikmat dan gembira bila cabaran semulajadi yang diberikan kepada kita itu dapat dijelmakan dengan hasil yang baik pada pandangan diri sendiri. Semuanya atas diri kita sendiri, bagaimana caranya untuk mendapatkan rakaman yang terbaik dalam suasana yang sangat susah. Wasalam.

No comments:

Post a Comment