Sunday 15 November 2015

Tinggalan Pembinaan Takungan Bekalan Air Bersih Zaman British Di Semenanjung Tanah Melayu.



Tinggalan Pembinaan Takungan Bekalan Air Bersih Zaman British Di Semenanjung Tanah Melayu.


Saya tertarik dengan tinggalan pembinaan takungan air bersih didalam hutan rimba yang telah lama terbiar dan tidak digunakan lagi. Saya menjangkakan pembinaan takungan air ini telah dibina  sekitar tahun 1920 an oleh Pemerintahan British. Berdasarkan cerita lisan daripada orang tua  Kampong Klang Gate bekalan air bersih ini adalah untuk kegunaan penduduk di kawasan sebelah Ampang, Selangor.

Berdasarkan tinggalan tapak pembinaan ini, projek ini saya jangkakan memakan belanja yang mahal pada ketika itu dan ia mengambil masa yang lama untuk disiapkan . Bermula daripada kerja-kerja pemilihan lokasi sesuai anak sungai, kerja-kerja mengukur , penyediaan plan pembinaan, penyediaan bahan-bahan binaan,  membawa masuk bahan-bahan binaan ke lokasi pembinaan, tenaga buruh yang ramai dan tenaga pakar mahir pembinaan.

Tidak banyak maklumat yang boleh diperolehi tentang pembinaan ini, cuma hanya melihat sahaja bukti tinggalan pembinaan yang masih kukuh. Berapa lama penggunanya  dan bila ia dihentikan perkhidmatan juga tidak diketahui. Wasalam.






































No comments:

Post a Comment