Tuesday 16 February 2016

Cekup Buluh~Manchuria~Acrocephalus tangorum


Cekup Buluh~Manchuria~Acrocephalus tangorum

Sementara menunggu giliran Feri tiba untuk ke Pulau Tuba, saya berkeliaran memburung disekitar Sawah padi dan paya yang berada tidak jauh daripada Jeti Kuala Perlis. Dikawasan berpaya itu saya berjaya menjumpai beberapa spesis burung seperti:-

1 Tuwu~Eudynamys scolopacea,
2. Pekaka Kupiah-hitam~Halcyon pileata , 
3.Lelayang Edible~Collocalia fuciphaga, Mandang Kuning~Ixobrychus sinensis,
4.Terik tengkok-hitam~Oriolus chinensis,
5.Tampung Cina~Ardeola bacchus, 
6.Cericap Perut-kuning~Prinia flaviventris,
7.Merbah Punggung-kuning,
8.Tekukur Tengkuk-bintik~Streptopeliac chinensis, 
9.Merbuk Aman~Geopilia striata, 
10.Selancang hitam-putih~Lalage nigra 
11.Cekup Buluh~Manchuria~Acrocephalus tangorum ( Hanya dapat membuat pengecaman setelah pulang membuat siasatan lanjut dan perbandingan ) .


Mengingatikan kembali akan perihal kelakuan burung Cekup Buluh~Manchuria~Acrocephalus tangorum mencari makan, saya boleh samakan pergerakan pantas dan perihal kelakuannya sama seperti burung Perincit Gunung~Orthotomus cuculatus yang terkenal dengan kepantasan. Dia hanya berada dikawasan terbuka hanya seketika sahaja,selebihnya burung ini akan berada didalam semak atau pun rumpun pokok disekitar gigi air. Kita hanya dapat mendengar bunyi panggilnya seperti cengkerik dalam not-not bunyi yang pendek. 



Burung hijrah yang hampir menyerupai dengan burung Cekup Buluh~Manchuria~Acrocephalus tangorum ialah burung Cekup Buluh Kening Hitam~Acrocephalus bistrigiceps  dan Cekup Padi~Acrocephalus agricola. Antara ketiga spesis keluarga Cekup Buluh ini memang sangat payah untuk membuat pengecaman jikalau hanya melihat menggunakan Teropong atau Skop ketika berada dilapangan.



Apa yang dapat membezakan kedua spesis burung ini adalah pada paruh burung dan pelepah ekornya. Dimana burung Cekup Buluh~Manchuria~Acrocephalus tangorum mempunyai paruh yang lebih panjang daripada burung Cekup Buluh Kening hitam~Acrocephalus bistrigiceps.



Sejak berkecimpong dalam bidang pemerhatian dan merakam imej burung, jesteru penemuan burung Cekup Buluh~Manchuria~Acrocephalus tangorum ini, telah menambah jumlah  senarai penemuan Burung-burung baharu kepada saya. Girang dan gembira. Wasalam.

No comments:

Post a Comment