Friday 19 February 2016

Penemuan Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus Di Pulau Tuba


Penemuan Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus Di Gua Wang Buluh, Pulau Tuba.

Akhirnya setelah membuat  kunjungan kali ke 3 ke Gua Wang Buluh dalam tempoh 3 tahun sejak 2013 barulah terjawab kebenaran cadangan  Cikgu saya, Saudara Mike Chong. Ketika kunjungan pertama ke Gua Wang Buluh dahulu saya ada mengambil pecahan cengkerang kulit Siput yang dijumpai banyak bersepah dilantai Gua untuk dijadikan cenderahati. 



Pada ketika itu sangkaan saya, berpendapat kulit Siput yang dijumpai didalam Gua Wang Buluh, adalah tinggalan jutaan tahun dahulu. Tetapi beliau menafikan pandangan saya itu dan menyatakan kawasan  serpihan cengkerang kulit Siput  yang pecah itu adalah kawasan  Burung Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus . Menurutnya lagi longgokkan kulit-kulit Siput pecah itu merupakan lokasi  burung Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus memecahkan cengkerang Siput untuk dimakan isinya.


Dinding Gua Wang Lebah


Kawasan hutan yang tidak terganggu oleh sebarang aktiviti pembalakan

Makanan kegemaran burung Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus adalah dari jenis siput-siput yang dicari-carinya ditepi-tepi sungai dan kawasan berhampiran dengan pantai. Kemudian ia akan terbang membawa siput ke satu tempat di dalam Gua . Saya tidak pasti samada ia mengumpul Siput itu terlebih dahulu atau ia membawa dan terus  menghentak-hentak cengkerang Siput pada batu-batu  untuk mengeluarkan isinya. Apa yang pasti, burung Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus ini menjadikan Gua Wang Buluh sebagai lokasi ia makan , berehat ,bersarang dan tempat tinggalnya.


2016

2014

Kunjungan terbaharu pada Februari yang lepas di Gua Wang Buluh, dengan secara tidak semena-mena saya terdengar bunyi panggilan burung yang tidak pernah saya dengar. Sahutan suara bunyi itu seakan-akan bunyi Murai Kampong, bersahut-sahut pendek kemudian berhenti dan bersambung semula. Saya mengikuti sahaja ke arah bunyi sahutan burung yang asing pada pendengaran saya. Setelah meredah masuk 50 meter dari trek  hutan, kelihatan didalam cahaya suram seekor burung berwarna biru nila kehitaman sedang bertenggek diatas pelepah pokok Bertam. 


Longgokkan serpihan kulit cengkerang Siput


Cengkerang Kulit Siput dijumpai didalam gua yang terletak diatas kemuncak bukit batu kapur disekitar Hutan Simpan Pulau Tuba.

Mengekori dari belakang kemana sahaja burung itu dan membuat rakaman-rakaman keselamatan. Untuk saya menghampirinya adalah sangat susah kerana ia sangat pemalu kerana jarang berhadapan dengan manusia. Keadaan yang gelap menyukarkan lagi  saya membuat rakaman yang baik, tambahan pula burung itu memilih untuk hinggap dikawasan penuh dengan ranting-ranting kayu hutan.




Pemandangan dari mulut Gua Wang Buluh

Dalam pemerhatian secara terus dilapangan,  menunjukkan bahawa burung ini adalah dari spesis Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus, tetapi mengapa ia tidak mengeluarkan bunyi khas yang biasa saya dengari di  Frim Kepong. Apa yang pasti burung yang dijumpai di sekitar Gua Wang Lebah adalah dari spesis Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus tetapi mempunyai suara bunyi panggilan yang berbeza dengan yang Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus ditanah besar Semenanjung.


Kawasan sekitar didalam Gua Wang Buluh yang dingin dan suram cahayanya



Apakah spesis burung Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus yang berada di Pulau Tuba setelah terpisah jauh dengan keluarganya ditanah besar Semenanjung pada satu ketika dahulu, telah terlupa meniru bunyi akan melodi suaranya yang sebenar.



Hendaknya kepada pemburung yang berpengalaman silalah berkunjung kesini bagi memastikan kebenaran hujah cadangan ini. Atau mungkin pada ketika saya mengekorinya , burung ini sedang membunyikan nada atau not-not suara yang lain yang jarang didengari oleh pemburung seperti saya.



Dengan penemuan ini  maka sah lah  burung Tarum Siul Biru~Myophonus caeruleus juga boleh dijumpai di kawasan kepulauan utara Semenanjung Malaysia. Keadaan ini membuktikan burung ini telah hidup dengan aman sentosa berkembang biak didalam habitatnya dari masa kesemasa tanpa sebarang gangguan kemusnahan alam semula jadi. Hendaknya berita baik seperti ini akan terus menerus kekal. Wasalam. 



3 comments: