Sunday 10 July 2016

Finch Hijau Dada-kuning~Carduelis spinoides ~Yellow Breasted Greenfinch




Finch Hijau Dada-kuning~Carduelis spinoides ~Yellow Breasted Greenfinch

  

Lokasi Ditemui: Putrajaya Kuala Lumpur.
Tarikh: May 2016


Kenyataan: Rakaman dilakukan tidak menggunakan suara panggilan palsu dan tidak mengumpan dengan makanan. 

Sepanjang pengetahuan saya, burung ini belum lagi disenaraikan dalam senarai Burung-burung Yang Boleh dijumpai di Malaysia. Oleh yang demikian , bersama-sama ini saya kongsikan bukti penemuan burung tersebut bahawa ia telah pun sampai di Malaysia.



Menurut bacaan daripada buku dan internet, spesies burung ini mendiami habitat kawasan pergunungan sederhana tinggi antara 1,220 hingga 2,550 meter dari paras laut. Ia boleh dijumpai disekitar kawasan negara Afganistan ,Bhutan, India, Myanmar, Nepal , Thailand, Tibet dan Vietnam.



Nota Pemerhatian.

Ia dijumpai secara bertenggek pada pokok yang sama pada tiap-tiap petang, sehingga pada awal bulan Jun. Ketika pemerhatian dilakukan burung ini bertenggek diam diatas ranting pokok yang tinggi buat satu tempoh yang agak lama, sebelum ia terbang menghilangkan diri.



Pada keting kaki kanan burung saya dapati terdapat gelang logam, dipercayai gelang kajian burung yang telah dipasang oleh pihak Pengkaji Burung luar negara. Tidak dapat dipastikan dari negara mana burung ini dilepaskan. Oleh kerana burung ini asing pada saya, maka tidak ada apa-apa maklumat yang mampu sampaikan.




Dengan bukti penemuan ini sedikit sebanyak dapat dijadikan bukti kukuh , bahawa burung Finch Hijau Dada-kuning~Carduelis spinoides ~Yellow Breasted Greenfinch telah sampai dinegara kita Malaysia. Cadangan saya kepada pihak   Persatuan Pencinta dan Peminat Burung , Jabatan Perhilitan atau pun dari pihak MNS boleh dipertimbangkan untuk menambah jumlah Burung-burung Yang Boleh dijumpai di Malaysia dengan memasukkan spesies burung ini didalam senarai tersebut. Wasalam.

No comments:

Post a Comment