Monday 15 January 2018

Laporan Rekod Kematian Langgar Lari Hidupan Liar Ketika Kembara Berbasikal


Laporan Rekod Kematian Langgar Lari Hidupan Liar Ketika Kembara Berbasikal

Pada bulan Disember 2017 saya telah melakukan kembara berbasikal dari kediaman saya di Taman Melawati , Kuala Lumpur ke penghujung tanah besar Asia di Tanjung Piai, Johor. Pengembaraan pergi balik secara berbasikal itu mengambil tempoh masa selama 8 hari dengan jarak keseluruhan lebih kurang 800 kilometer.


Famili : Bataguridae Kura-kura katup~Cuora ambionensis Asian Box Turtle Lokasi: Kampong Simpang 3 Bagan, Batu Pahat Johor Tarikh: 6 Dis 2017





Pada setiap hari sepanjang berkayuh perjalanan pergi dan balik melalui  lebuhraya, jalan persekutuan dan jalan kampong. Seperti kebiasaan pasti saya akan berjumpa dengan hidupan liar mati akibat menjadi mangsa langgar lari. Penemuan menyayat hati lagi mengerikan itu akan terus berterusan setiap hari tanpa berkesudahan. Berdasarkan kekerapan jumlah kemalangan yang berlaku itu, kita bolehlah buat rumusan bahawa  kadar langgar lari terhadap hidupan liar meningkat dari masa kesemasa.



Sub-Famili:Homalopsidae Ular Air Tembam~Homalopsis buccata Puff face Water Snake Lokasi: Tanjung Piai Tarikh: 4 Dis 2017


Ketahuilah bahawa haiwan juga mempunyai perasaan seperti manusia. Mereka mempunyai pancaindera yang boleh merasai berbagai perasaan samada gembira, cemas, takut, sakit dan sebagainya. Oleh yang demikian, dapat kita  bayangkan  betapa seksa penderitaan yang mereka alami semasa proses itu terjadi . Bukan semua mangsa kemalangan itu, akan tercabut nyawanya dengan sertamerta. Adakalanya  tidak sempat merasa sakit, kerana nyawanya telah dicabut dengan pantas atas kesan hentakkan tepat kenderaan pada anggota badan . Tetapi ada juga yang tercedera terlebih dulu, lama kemudian barulah nyawa akan pergi secara berdikit-dikit mengikut kecederaan yang mereka alami.



Ular Laju Ekor Merah~Gonyosoma oxycephalum Red tailed Racer Lokasi: Rembau Tarikh:   8 Dis 2017

Sebagai contoh kemalangan berlaku kepada sekor ular , dimana nyawanya hanya akan tercabut setelah menerima siri gilisan tayar beberapa kali. Itu pun bergantung mengikut kesibukan lalu lintas  kenderaan pada saat kejadian. Jika kenderaan bersilih ganti, maka tempoh masa ia menahan penderitaan akan dipendekkan waktunya. Tetapi jikalau kurang kenderaan, maka nyawanya akan tertangguh buat seketika. Sementara menunggu kedatangan kenderaan lain untuk membuat gelekan seterusnya sehingga nyawanya tercabut. Tempoh penantian itu adakalanya cepat dan adakalanya lambat.  Sedang ia masih hidup dalam keadaan cedera parah adalah saat  yang cukup derita sekali untuk ditanggung.




Famili: Elapidae Ular Tedung Selar~Ophiophagus hannah King Cobra Lokasi: Senawang Negeri Sembilan Tarikh: 1 Dis 2017

Famili: Elapidae - Ular Tedung Selar~Ophiophagus hannah King Cobra Lokasi: Senawang Negeri Sembilan Tarikh: 1 Dis 2017

Famili: Elapidae - Ular Tedung Selar~Ophiophagus hannah King Cobra Lokasi: Senawang    Negeri Sembilan Tarikh: 1 Dis 2017

Cuba kita bayangkan penderitaan yang dialaminya pada saat mereka terpelanting ditepi jalan. Bersendirian pada waktu malam gelap gelita menahan derita atas kecederaan kesakitan patah tulang, pecah perut, retak cengkerang, patah sayap, tersembul biji mata dan lain-lain kecederaan kengerian. Contoh kepada kemuncak penderitaan yang dinyatakan itulah yang mereka alami. Sementara menunggu nyawa tercabut, keseksaan luar biasa ditanggungnya adalah diluar kemampuan akal untuk kita bayangkan.


Famili  :Colubridae - Ular Pokok Emas~Chrysopelea ornata Golden Tree Snake                        Lokasi: Parit Jawa Tarikh: 3 Dis 2017


Saya ingin kongsi pengalaman bertemu seekor Kura-kura yang tercedera akibat dilanggar oleh kenderaan. Kejadian berlaku pada jam 6.30 petang di sebatang jalanraya dikawasan pedalaman di Pekan Pahang. Walaupun telah dilanggar tetapi Kura-kura itu tidak mati dengan cengkerangnya telah retak teruk sehingga menampakkan organ dalamannya. Pada ketika itu hilang daya upaya saya untuk memberi bantuan kepada Kura-kura tersebut. 


Famili  :Boidae - Ular sawa batik`~Malayo python reticulatus Reticulated Pyton Lokasi: Umbai, Melaka. Tarikh: 7 Dis 2017


Tindakan yang terbaik adalah mengangkatnya dari jalanraya dan meletakkannya dikawasan habitatnya yang berhampiran. Saya tidak fikir cengkerangnya yang retak dapat disambung semula atau dirawat. Maka tinggallah kura-kura malang itu menanggung penderitaan sakit bersendirian. Adalah tidak berperikemanusiaan malah tidak tergamak untuk saya membunuhnya bagi mengurangkan penderitaan. Jikalau manusia boleh kita bawa ke hospital walaupun jauh dipedalaman.



Famili : Viverridae- Musang Pulut~Paradodoxurus hermaphroditus Lokasi: Masjid Tanah, Melaka
Tarikh: 3 Dis 2017

Famili : Viverridae- Musang Pulut~Paradodoxurus hermaphroditus Lokasi: Masjid Tanah, Melaka
Tarikh: 3 Dis 2017


Memang Jabatan Perhilitan ada menyediakan perlindungan dari segi akta/perundangan tetapi apakah mereka melindungi juga hidupan liar dengan menyediakan perlindungan dalam usaha menyelamatkan nyawa ketika cedera.? Persoalannya sekarang apakah Jabatan Perhilitan atau mana-mana Agensi Kerajaan di negara Malaysia  mempunyai bahagian khas yang menyediakan kepakaran veterinar hidupan liar. 


Musang Pulut~Paradodoxurus hermaphroditus Lokasi: Senggarang Johor Tarikh: 6 Dis 2017


Tenaga mahir, peralatan merawat, dan ubat-ubatan untuk merawat hidupan liar tercedera ketika dalam usaha menyelamatkan nyawa hidupan liar ? Apakah ada stu kaedah atau S.O.P bagaimana untuk menyelamatkan hidupan liar yang berkemungkinan mendatangkan merbahaya kepada orang yang hendak menolong.


Lotong Chenekah~Presbytis melalophus Lokasi: Chengkau, Negeri Sembilan Tarikh: 8 Dis 2017


Katakan  Ular Senduk, Musang, Memerang, Cepelai, Burung, Beruang, Harimau Akar dan mamalia kecil  yang tercedera dimanakah harus kita bawa untuk membantunya. Berdasarkan pengalaman membantu hidupan liar , di Malaysia cuma Prof Madya Jalila Abu sahaja yang mempunyai kepakaran bidang hidupan liar, di Universiti Putra Malaysia, Fakulti Perubatan Veterina. Fakulti Perubatan Veterina tidak mengenakan sebarang caj & upah perubatan terhadap hidupan liar. 



Famili :Cereoithecidae-Kera~Macaca fascicularis Lokasi: Lubok China, Melaka Tarikh: 8 Dis 2017


Masalahnya siapakah yang sanggup mengambil atau membawa hidupan liar ke sana untuk mendapatkan rawatan. Andaikata hidupan itu sembuh dari kecederaan tetapi ia hilang daya upaya untuk mencari makanan sendiri dihabitatnya. Maka hidupan liar itu tetap akan dimatikan juga kerana kehilangan upaya dan  demi meringankan penderitaan.


Famili : Hystricidae ~Landak Raya ~ Hystrix brachyura  Lokasi: Rengit Johor. Tarikh: 6 Dis 2017

Famili : Bataguridae Kura-kura katup~Cuora ambionensis Asian Box Turtle Lokasi: Kampong Simpang 3 Bagan, Batu Pahat Johor Tarikh: 6 Dis 2017




Kura-kura katup~Cuora ambionensis Asian Box Turtle Lokasi: Muar  Tarikh: 3 Dis 2017




Famili :Accipitridae Baza Hitam~Aviceda leuphotes Black baza Lokasi: Sungai Balang, Muar
Tarikh: 3 Dis 2017


Inilah kesan terhadap keputusan pegawai-pegawai tinggi yang cerdik pandai menyokong dan memberi kelulusan atas pembinaan  terlalu banyak lebuhraya/jalanraya. Pembinaan itu pula  dibina merentasi hutan-hutan dan salah satu kesan utama adalah peningkatan kadar kematian hidupan liar secara berterusan.



Famili :Accipitridae Baza Hitam~Aviceda leuphotes Black baza Lokasi: Sungai Balang, Muar
Tarikh: 3 Dis 2017



Disini saya senaraikan 19 kematian hidupan liar yang saya jumpai sepanjang tempoh kayuhan itu :--

Mamalia

Famili : Hystricidae-
1.Landak Raya ~ Hystrix brachyura 
   Lokasi: Rengit Johor.
  Tarikh: 6 Dis 2017

Famili : Viverridae-
2.Musang Pulut~Paradodoxurus hermaphroditus
   Lokasi: Masjid Tanah, Melaka
   Tarikh: 3 Dis 2017

3.Musang Pulut~Paradodoxurus hermaphroditus
   Lokasi: Senggarang Johor
   Tarikh: 6 Dis 2017


Famili :Caprimulgidae-Burung Tukang Ekor Besar~Caprimulgus macrurus Lokasi: Parit Jawa, Johor Tarikh: 3 Dis 2017


Famili : Rallidae - Ruak-ruak dada putih~Amaurornis pheonicurus Lokasi: Lubok China, Melaka
Tarikh: 8 Dis 2017


Primat

Famili :Cereoithecidae-
4.Kera~Macaca fascicularis
   Lokasi: Lubok China, Melaka
   Tarikh: 8 Dis 2017

5.Lotong Chenekah~Presbytis melalophus Black tight surily
   Lokasi: Chengkau, Negeri Sembilan
   Tarikh: 8 Dis 2017


Famili  :Strigidae - Pungguk Rimba Bintik~Strix seloputo Lokasi: Bukit Kelicap, Batu Pahat Johor.
Tarikh: 3 Dis 2017


Burung

Famili : Rallidae
6.Ruak-ruak dada putih~Amaurornis pheonicuruswhite breasted waterhen
   Lokasi: Lubok China, Melaka
   Tarikh: 8 Dis 2017

Famili :Accipitridae
7.Baza Hitam~Aviceda leuphotes Black baza
   Lokasi: Sungai Balang, Muar
  Tarikh: 3 Dis 2017

Famili :Caprimulgidae-
8.Burung Tukang Ekor Besar~Caprimulgus macrurus
   Lokasi: Parit Jawa, Johor
   Tarikh: 3 Dis 2017



Famili  :Strigidae - Pungguk Rimba Bintik~Strix seloputo Lokasi: Bukit Kelicap, Batu Pahat Johor.
Tarikh: 3 Dis 2017

Burung

Famili  :Strigidae
9.Pungguk Rimba Bintik~Strix seloputo
   Lokasi: Bukit Kelicap, Batu Pahat Johor.
   Tarikh: 3 Dis 2017

Famili  :Tytonidae
10.Jampuk Jelapang ~Tyto alba Barn owl,
    Lokasi: Tampok, Pontian
   Tarikh: 3 Dis 2017

11.Teteguk Pantai~Phodilus badius Oriental bay owl
     Lokasi: Semerah
     Tarikh: 3 Dis 2017

12.Teteguk Pantai~Phodilus badius Oriental bay owl
     Lokasi: Semerah
     Tarikh: 3 Dis 2017

Famili :Saturidae
13.Tiong Jawa~Acridotheres javanicus Javan Myna
     Lokasi: Kukup, Johor
     Tarikh: 4 Dis 2017



Teteguk Pantai~Phodilus badius Oriental bay Owl Lokasi: Semerah Tarikh: 3 Dis 2017

Reptile

Famili  :Boidae
14.Ular sawa batik`~Malayo python reticulatus Reticulated Pyton
     Lokasi: Umbai, Melaka.
     Tarikh: 7 Dis 2017

Famili  :Colubridae
15.Ular Pokok Emas~Chrysopelea ornata Golden Tree Snake
     Lokasi: Parit Jawa
     Tarikh: 3 Dis 2017

16.Ular Laju Ekor Merah~Gonyosoma oxycephalum Red tailed Racer
     Lokasi: Rembau
     Tarikh: 8 Dis 2017

Sub-Famili:Homalopsidae
17.Ular Air Tembam~Puff face Water Snake~Homalopsis buccata
     Lokasi: Tanjung Piai
     Tarikh: 4 Dis 2017

Famili: Elapidae
18. Ular Tedung Selar~Ophiophagus hannah King Cobra
      Lokasi: Senawang Negeri Sembilan
      Tarikh: 1 Dis 2017

Teteguk Pantai~Phodilus badius Oriental bay Owl Lokasi: Semerah Tarikh: 3 Dis 2017


Famili  :Tytonidae Jampuk Jelapang ~Tyto alba Barn owl, Lokasi: Tampok, Pontian Tarikh: 3 Dis 2017


Famili : Bataguridae
19.Kura-kura katup~Cuora ambionensis Asian Box Turtle
     Lokasi: Kampong Simpang 3 Bagan, Batu Pahat Johor
     Tarikh: 6 Dis 2017

Hidupan Yang Sempat Diselamatkan

1.Kura-kura katup~Cuora ambionensis Asian Box Turtle
   Lokasi: Muar
   Tarikh: 3 Dis 2017

2.Belut Muara ~ Macrotema caligans
   Lokasi:Jetti Tanjung Piai, Johor
   Tarikh: 4 Dis 2017


Famili :Saturidae Tiong Jawa~Acridotheres javanicus Javan Myna Lokasi: Kukup, Johor Tarikh: 4 Dis 2017

Belut Muara ~ Macrotema caligans Lokasi:Jetti Tanjung Piai, Johor  Tarikh: 4 Dis 2017


Belut Muara ~ Macrotema caligans Lokasi:Jetti Tanjung Piai, Johor  Tarikh: 4 Dis 2017


Oleh kerana nasi telah menjadi bubur dan tidak ada jalan penyelesaian maka mahu atau tidak kita kena lakukan sesuatu untuk mengurangkan kadar kemalangan hidupan liar. Kepada semua pengguna jalanraya  sentiasalah mempunyai sikap permanduan yang lebih peka, waspada dan beringat ketika menggunakan jalanraya. Bila-bila masa hidupan liar boleh melintas dihadapan kita secara mengejut dengan tiba-tiba. Wasalam.


No comments:

Post a Comment