Sunday 25 November 2018

Saki Baki Yang Tinggal Itu Pun Hendak Di Musnahkan....





Katakan ada anak watan tanahair kita mengepalai sebuah kumpulan, kemudian mereka  telah berpakat dengan seberapa ramai kuncu-kuncunya untuk memusnahkan sehabis-habisnya Lapangan Terbang KLIA atau Bangunan Parlimen atau Tugu Peringatan Negara. Hendak dijadikan cerita semua yang dirancangkannya itu berjaya dimusnahkan. Hasil kemusnahan itu pulak, mereka semua telah  mendapat laba keuntungan daripada kemusnahan. 







Wang keuntungan itu pula disalurkan  daripada orang luar. Maka mereka semua bersenang hatilah ahli-ahli kumpulan itu. Mereka berjoli bermewah-mewah menghabiskan rezeki dari keuntungan kemusnahan itu. Setelah habis puas berjoli, maka keuntungan yang mereka perolehi itu telah mulai surut. Maka gusar sungguh hati mereka lalu berpakat lagi. Kali ini mereka berpakat untuk memusnahkan Bangunan KLCC pula. Dan keadaan yang sama itu berulang-ulang dilakukannya sehingga habis rata tanahairnya itu.




Apakah bahasa dan perkataan yang paling layak patut diberikan kepada anak-anak watan dan kuncu-kuncunya itu ?  Apakah ada perkataan yang molek lain, selain daripada perkataan Pengkhianat Negara. Atau ada perkataan lain yang sama ertinya dengan Pengkhianat Negara yang lebih cocok dapat digelarkan kepada mereka ini semua. Saya fikir itu sajalah perkataan yang layak diberikan kepada mereka itu, iaitu Pengkhianat Negara dan Tanahair. Orang seperti ini adalah penjenayah dan  Pengkhianat Negara. Mereka tidak ada langsung perasaan patiotik yang cintakan tumpah darah tanahairnya sendiri.




Bangunan serta monument yang dimusnahkan itu semuanya adalah milik negara ini. Ia telah dibina diatas tanah didalam negara kita dengan cara bersusuh payah. Demi untuk memajukan negara supaya negara Malaysia dapat menjadi maju dan makmur.




Apakah pula perkataan yang layak diberikan kepada anak watan yang mengepalai kumpulannya untuk memusnahkan saki baki Hutan Belentara Semulajadi pula. Tumbuhan Hutan Belentara  yang tumbuh secara semulajadi diatas tanah didalam negera kita. Bukankah saki baki Hutan Belentara yang masih ada itu adalah sebuah aset Ilmu Pengetahuan yang sangat luas dan besar. Aset Ilmu yang tidak ada galang gantinya dengan segala wang ringgit. Pengkhianat Negara atau Tokoh Kemajuan Negara.?





Disebabkan kumpulan Pengkhianat Negara ini buta hati dan buta hati perut,  yang matanya hanya tersasar kepada melihat  wang ringgit dan keuntungan sahaja. Maka saya terpaksa senaraikan satu persatu apa itu Aset Ilmu Pengetahuan bagi Negara. Diatas tanah bumi Malaysia yang bertuah ini  telah tersedia bermacam jenis batu-batuan, galian  yang membentuk keadaan mukabumi. Lembah, tanah pamah, paya, bukit bukau, gunung ganang, batu kapur dan gua-gua.




Diatasnya pula tumbuh bermacam dan berjenis-jenis spesis tumbuhan. Disitu ada pelbagai jenis serta bentuk tumbuhan liar samada dari jenis tumbuhan Lumut, Cendawan, Tumbuhan Orkid, Palma dan lain-lain.  Sekiranya tidak percaya silalah semak dengan pihak FRIM ,  atau Jabatan Perhutanan. Setiap jenis tumbuhan itu masih banyak ilmu yang belum lagi dipelajari oleh warga tempatan.





Didalam Hutan belentara itu telah tersedia juga berselirat lengkang lengkok saliran sungai yang panjang dan mengalirkan air deras yang jernih. Didalam sungai itu ada kehidupan dari berbagai-bagai jenis kehidupan di dalam air dan gigi air. Kehidupan dari jenis spesies Ikan , Udang, Ketam, Kerang, Labi-labi, Kura-kura, Ular, Biawak , Buaya , Memerang dan hidupan-hidupan kecil yang tidak dapat dinamakan satu persatu.




Didalam Hutan belentara itu ada juga Gua-gua batu kapur  yang lubang guanya jauh ke dalam perut bumi. Dengan keadaan gelap gelita, entah apa yang ada didalamnya. Berpuluh spesis Kelawar, burung lelayang dan  Katak .Sehingga sekarang masih belum sepenuhnya dapat diterokai oleh pakar ilmuan. Didalam Gua itu terkandung bermacam-macam khazanah dan tamadun purba. Tidak menolak pada dinding gua terlekat bermacam jenis fossil haiwan purba. Itu semua sehingga sekarang masih belum sempat  dikaji dan direkodkan.





Didalam Hutan belentara itu tempat tinggal berbagai jenis hidupan daripada sekecil-kecil spesies hinggalah sebesar-besar spesis haiwan.  Hidupan Serangga ada beribu jenisnya banyaknya dan berbagai-bagai jenis bentuknya yang tidak pernah kita lihat. Ia terdiri daripada jenis Rama-rama, Kupu-kupu, Kumbang-kumbang dan berjenis-jenis Serangga merayap, bersayap yang ada lagi masih belum diketahui akan namanya. Di situ ada beratus spesis burung,  jenis Cicak Mengkarung, Ular, Katak, berbagai jenis Kelawar, Tupai, Primat, dan pelbagai keluarga Mamalia. Terlalu banyak hidupan liar yang bergantung hidup pada Hutan Belentara.




Apakah itu semua bukan Aset  Negara  dalam bentuk Ilmu pengetahuan ? Katakan di Malaysia ada 100 Universiti yang memiliki beribu pendidik dan profesor. Belum tentu mereka dapat memahirkan pengetahuan terhadap segala macam setiap kehidupan di dalam Hutan Belentara negara kita itu. Aset-aset ilmu negara  ini membuatkan penagih ilmu daripada seluruh dunia menjadi lapar kepada Aset Ilmu yang ada di dalam negara Malaysia. 



Bayangkan ramai pelajar & pengkaji dari seluruh dunia menjadikan negara Malaysia sebagai gedung mencari ilmu mereka. Silih berganti dari masa kesemasa mereka datang menetap belajar disini. Pelajar-pelajar dari semerata tempat didunia silih berganti datang menuntut ilmu dan mengkaji.. Selagi Aset itu dijaga dengan baik, selagi itu lah ia dapat dimanafaatkan oleh warga tempatan dan warga dunia.




Keuntungan menyediakan ilmu pendidikan adalah lebih banyak berlipat-lipat kali ganda daripada mana-mana ekonomi pertanian & pembalakan. Keuntungan itu tidak memusnahkan apa-apa cuma menjaga dan menyelia sahaja. Itu lah bezanya kumpulan orang yang mempunyai tahap pemikiran maju dengan kumpulan orang pemikiran yang mundur. 




Mari kita tinjau kembali pekara yang telah lepas. Sejak dari mula Tanahair kita merdeka dulu  berapa luas hutan telah dikorban-musnahkan untuk memberi laluan kepada ekonomi negara. Samada untuk aktiviti pertanian, perlombongan dan aktiviti ekonomi yang ada hubung kaitnya dengan rakyat tempatan. Ya, memang benar sebagai negara muda yang sedang bertatih, itu semua harus dikorbankan demi memajukan negara untuk sekelian penduduknya. 



Namun cukup cukuplah dengan pengorbanan hutan yang telah dikorbankan dahulu. Ini tidak !,  Tinggalan saki baki Hutan Belentara yang masih ada jugak, hendak dimusnahkan. Dimana letaknya penanda aras akal fikiran mereka ini.? Jika tetap mereka meneruskan untuk memusnahkan saki baki  yang masih ada, memang sah lah, acuan fikiran dan  gerak fikir dari kalangan pengkhianat tanahairnya sendiri. 




Saya ulangi mereka ini sampah masyarakat dan penjenayah Alam sekitar. Mereka tidak ada langsung perasaan patriotik  kasih sayangnya terhadap tanahairnya sendiri. Mereka ini adalah penghancurkan tamadun ilmu. Tamadun ilmu negara yang tidak dapat ditinggalkan kepada anak cucu cicit bangsa Malaysia. Mereka berpura-pura untuk memajukan negara walhal mereka mengkayakan diri sendiri. Sibangsat yang bertopengkan dengan wajah bercahaya orang alim, konon .  Wasalam.

No comments:

Post a Comment