Friday 29 May 2015

Enggang Papan~Buceros bicornis


Dairi Memburung. Enggang Papan~Buceros bicornis ( Betina )

Burung betina ini telah dijumpai bersama burung jantan di Hutan Simpan Hulu Gombak. Ianya adalah sebagai satu hadiah pembalut hampa setelah lama sangat tidak menjumpai spesis burung pada hari  tersebut.



Walaupun jarak  burung ini berada jauh daripada saya, namun keadaan ini membuatkan hati saya merasa gembira, kerana kali terakhir spesis ini dijumpai pada tahun 2010 adalah di Awana Genting Highland pada jarak kedudukkan yang lebih jauh daripada sekarang. 


Tidak dapat dipastikan kelakuan apakah yang sedang ia lakukannya. Adakah pasangan burung ini sedang mencari makanan atau pun mungkin  sedang mencari lubang yang sesuai untuk dijadikan sarang tempat mereka untuk bertelor.


Tidak sampai 1 minit hinggap pada dahan, burung jantan telah terbang kearah dalam hutan arah Janda Baik. Sejurus kemudian burung betina mengekorinya daripada belakang dan terus hilang dari pandangan.











Jelas kedengaran bunyi yang keluar dari kuakkan kedua belah sayap burung ketika ia terbang menghilangkan diri dari pandangan mata saya.




No comments:

Post a Comment