Wednesday 29 June 2016

Ancaman Yang Diterima Oleh Burung Tukang Ekor-besar~Caprimulgus macrurus Di Musim Mengawan


Ancaman Yang Diterima Oleh Burung Tukang Ekor-besar~Caprimulgus macrurus Di Musim Mengawan.


 

Keluarga Burung Tukang tidak membina sarang sepertimana keluarga burung lain. Ia hanya bertelor diatas pemukaan tanah lapang dikawasan sunyi dari pelbagai kegiatan aktiviti manusia dan haiwan. Ia juga tidak membina binaan sarang sepertimana keluarga burung lain. Burung betina  hanya bertelor dan membiarkan begitu  sahaja telornya diatas permukaan tanah tanpa ada sebarang binaan yang melindungi telor atau anaknya daripada cuaca terik matahari dan kesejukan air hujan. 


Seolah-olah  mempunyai keyakinan penuh dalam keadaan seperti itu ia mampu bertahan dan melindungi diri dari musuh dengan keupayaan kaedah penyamaran dihabitat tempat ia berada. Keluarga burung ini telah mengharungi keadaan seperti itu sejak zaman berzaman sehingga sekarang. Jikalau mengikutkan gerak fikir akal manusia kaedah seperti ini  adalah mengamalkan prinsip penuh keyakinan dan bertawakal secara membabi buta, kepada yang Maha Pencipta. 


Iktibar Dari Pemerhatian Dan Tinjauan  

Saya secara tidak sengaja telah terjumpa  Burung Tukang Ekor-besar~Caprimulgus macrurus yang sedang dalam proses bertelor pada 5 hb Mei 2016. Untuk  minggu pertama burung betina telah berjaya mengeluarkan sebiji telor sahaja. Andaian saya  bertujuan mengetahui dan menguji kesesuaian lokasi untuk proses mengeram yang bebas dari mara-bahaya. Pada minggu kedua telor burung telah bertambah menjadi 2 biji, dan pada ketika ini proses eraman telor bermula.



Semasa tempoh eraman telor dilakukan burung hanya akan duduk diam diatas telor sepanjang hari jikalau tiada sebarang gangguan. Walaupun burung duduk diam, namun begitu ia sentiasa berada dalam siap siaga jikalau dirasakan objek hidup yang mendatangkan ancaman melepasi jarak yang merbahaya.


Sepanjang 21 hari proses eraman telor dilakukan ada ketika-ketika nya burung dewasa akan meninggalkan telor eramannya atas dasar keselamatan dirinya. Walaupun burung dewasa tidak berada diatas telornya namun begitu burung dewasa akan duduk diam dalam keadaan penyamaran diatas tanah yang berhampiran dengan lokasi  telornya itu.


Jikalau merasakan telornya itu diambang ancaman bahaya , maka ia akan terbang rendah untuk menzahirkan dirinya kepada pihak yang mengancamnya bagi tujuan mengalih tumpuan daripada telor miliknya itu. Ia akan melompat terbang rendah bagi menarik perhatian sipengancam seolah-olah dirinya boleh ditangkap dan seterusnya membawa mengikut  burung dewasa  ke tempat lain sebelum terbang hilang menyembunyikan dirinya.


Apa yang dikesalkan ialah, saya tidak dapat membuat pemerhatian pada waktu malam untuk memerhatikan Burung Tukang Ekor-besar~Caprimulgus macrurus aktif mencari makanan dan menjalankan aktivitinya. Saya tidak  pasti apakah burung betina dan jantan bergilir-gilir mengeramkan telornya atau hanya burung betina sahaja mengambil tanggungjawab sepenuhnya untuk mengeramkan telor sehingga telor menetas.


Setelah   menjalani proses eraman telor selama 21 hari sehingga pada 12 Jun 2016, kedua biji telor menetas dan mengeluarkan 2 ekor anak burung yang sempurna. Selama tempoh  itu burung telah berjaya mengelak  daripada berbagai macam ancaman dari Kucing, Anjing, Ular , Burung Gagak dan Pekerja-pekerja memotong rumput .



Walaubagaimanapun ia tidak berjaya mengelak  ancaman daripada Jurufoto Burung yang ramai tertunggu-tunggu akan bila telor burung itu akan menetas . Kebelakangan ini sudah menjadi kebiasaan pada mereka itu, dengan mudah mendapatkan maklumat tersebut daripada siaran-siaran di media sosial. Kebiasaan yang hadir pula adalah daripada Jurufoto Burung yang baharu menceburkan diri dalam hobi merakam imej burung.



Jurufoto Burung seperti  sekumpulan Burung Hereng yang mengerumi bangkai haiwan diatas padang, ketika  mereka merakam imej anak-anak burung itu. Mereka tidak sedar bahawa keterujaan merakam imej anak burung yang baharu menetas akan mengundang bahaya kepada nyawa anak-anak burung. Usia anak burung baharu sehari dua, keluar daripada cengkerang telor, belum lagi mampu bergerak dengan betul.  


Burung dewasa pula tidak termampu dan tidak berdaya melakukan sesuatu apa pun bagi menghalang perbuatan itu, hanya sekadar melihat dari jauh, atau bersembunyi dengan rasa risau dan cemas sahaja. Ada juga dikalangan Jurufoto Burung yang  mengalih kulit telor pada badan anak burung untuk mendapatkan " Rakaman Imej Bersih ".


Mereka tidak menyedari perbuatan melampaunya itu akan meninggalkan kesan bau dan haba yang dapat dihidu oleh makhluk-makhluk pemangsa.  Jurufoto Burung akan silih berganti datang untuk merakam imej anak Burung Tukang Ekor-besar~Caprimulgus macrurus hinggakan tidak memberi peluang kepada Ibu burung untuk berada disamping anak yang baru menetas.



Apapun jua semua kenyataan itu, cuma andaian-andaian yang dicipta sahaja, kerana tidak ada dalam mana-mana kitab atau kenyataan undang-undang yang mencatitkan akan melarang merakam imej anak burung. Perbuatan merakam imej anak-anak burung adalah lebih mulia daripada mengambil anak-anak burung dari dalam sarang untuk tujuan ekonomi. 



Ketika membuat kunjungan pemerhatian perkembangan anak burung selepas 5 hari ia menetas, saya mendapati kedua ekor anak burung dan ibunya sudah tidak lagi berada dilokasi itu. Demi menjaga perhubungan silaturahim sesama manusia saya bersikap berbaik sangka dengan beranggapan bahawa Burung Tukang Ekor-besar~Caprimulgus macrurus telah membawa anak-anaknya itu pergi ke satu tempat yang tersembunyi yang lebih selamat dari dikacau ganggu.





Lagi pun kegagalan yang berlaku kepada keluarga burung ini adalah memang  sengaja ditempah sendiri oleh Burung Tukang Ekor-besar~Caprimulgus macrurus . Dari banyak tempat yang luas kenapa  memilih dikaki lima jalan tempat untuk  bertelor tentunyatidak sesuai dan selamat. Harapnya di lain masa tentu sekali burung ini akan belajar daripada iktibar yang telah berlaku. Wasalam.

7 comments:

  1. Saya baru jerk tangkap sekor tghri td! ni tgh dptkn info utk nk bg apa makanan :p

    ReplyDelete
  2. Walaupun macam tu tapi burung ni tak pupus sebab sikap dia macam tu

    ReplyDelete
  3. Dia makan cengkerik.. saya pun asalnya tak tahu burung apa..

    Cengkerik cabut bahagian kepala sahaja..
    Pastu terus suap.. mulut dia nganga besar

    ReplyDelete
  4. Tuha yang ilhamkan kepada burung tu tempat dia bertelur..kita yg kena amik iktibar bukan burung tu

    ReplyDelete