Saturday 18 June 2016

Cadangan Kepada Kaedah Inventori Menggira Jumlah Spesies Burung Tanpa Penyiksaan


Cadangan Kepada Kaedah Inventori Mengira Jumlah Spesies Burung Tanpa Penyiksaan.

.
Mukadimah.

Sehingga kehari ini pihak yang mempunyai hubung kait untuk mengira jumlah burung masih lagi menggunakan kaedah lama yang senang untuk menggira jumlah dan populasi burung. Kaedah lapuk yang ketinggalan ilmu dan zaman ini jelas mendatangkan kesengsaraan , cemas dan bahaya semasa proses itu dijalankan kepada mana-mana spesies burung. Mereka bersembunyi disebalik " Kajian Ilmu " untuk  dianugerahkan kekebalan undang-undang dimata khalayak , namun begitu perbuatan  ini  jelas boleh mendatangkan kesengsaraan kepada Spesies Burung.


Sudah jelas kaedah sebegini telah mengurangkan jumlah spesies burung liar yang memakan korban dari masa kesemasa. Lebih malang lagi kaedah ini diperturunkan dari satu genarasi ke satu genarasi sehinggalah sekarang. Seolah-olah tidak langsung mahu berfikir kaedah yang lebih selamat yang tidak mendatangkan sengsara , cemas dan bahaya kepada burung.

Tentu sahaja buat permulaan pihak akedemik atau badan berwajib akan mempersendakan cadangan kepada kaedah ini dengan berbagai alasan dan hujah ilmiah yang cerdik sejajar dengan kehendak mereka itu. Atau mungkin juga menerima kekangan itu dan ini daripada pihak pegawai-pegawai atasan yang tidak mahu mencuba berubah.


Seperti kata-kata hikmah oleh penerima Anugerah Merdeka Dr.Lim Boo Liat dalam sesi temubualnya pada 14 May 2016 yang lalu; Setiap pengkaji atau yang berkepentingan dalam bidang ini wajib pergi kelapangan secara bersiri dengan lebih kerap untuk melihat dengan mata kepala  sendiri hal keadaan kajiannya.




Dari situ ia akan merangsang penyelidik itu berfikir dan membuat kajian serta jawapan yang lebih tepat tanpa mengikut bulat-bulat buku teks. Bukan hanya  bulat-bulat menerima hasil maklumat daripada pembantu penyelidik dan seterusnya membuat keputusan kajian didalam pejabat atau makmal.




Saya kongsikan salah satu kaedah yang telah terbukti berjaya mengira jumlah spesies burung yang hampir tepat jumlahnya berserta maklumat jantan dan betina. Kaedah ini boleh diperbaiki dari masa kesemasa jikalau mempunyai Pengkalan Data yang banyak dan ramai tenaga.

Maklumat kajian ini dilakukan sejak 2010.

Lokasi ini terpaksa dirahsiakan kerana kalau-kalau ada dikalangan pembaca mempunyai niat yang jahat serta buruk untuk menangkap burung-burung itu untuk tujuan jualan sebagai mata pencarian mereka.



Kebiasaan Tempoh Mengawan & Musim Membuat Sarang.


Berdasarkan data-data yang diperolehi musim mengawan dan membuat sarang ialah antara Bulan Januari hingga May.

Lokasi Yang Dipilih Untuk Membina Sarang


Kebiasaannya burung ini membuat sarangnya ialah diatas ranting dan dahan pokok yang tumbuh ditepi-tepi jalan berturapkan tar disepanjang jalan. Keadaan yang serupa ini juga boleh dilihat di kawasan tanah tinggi dinegeri  , Pahang.


Paras ketinggian sarang yang dibina adalah diantara 5 kaki hingga 20 kaki pada paras lantai tanah. Purata sarang yang dibina pada ketinggian 6 kaki adalah lebih banyak jika dibandingkan sarang yang dibina melebihi  7 kaki keatas.


Saya bersetuju dengan maklumat yang diterima daripada guru saya Saudara Mike Chong. Menurutnya burung ini memilih lokasi sarang berhampiran dengan laluan  manusia,  adalah untuk menghindar dari gangguan Beruk, Kera dan Lotong. Kehadiran manusia boleh menghalau haiwan-haiwan primite ini.


Bahan-Bahan Yang Digunakan Untuk Membentuk Sarang.



Hasil dari pemerhatian terhadap banyak sarang-sarang burung ini, saya dapati kebiasaan bahan binaan yang digunakan adalah terdiri daripada tumbuhan-tumbuhan kering, lumut, sesawang labah-labah, ranting kering, lalang kering  dan buluhiasnya sendiri. Pasangan jantan dan betina akan berkerjasama mencari dan menganyam sarang mereka dalam tempoh lebih kurang 14 hari  untuk siap sepenuhnya.




 
Bentuk Sarang.


Bentuk sarang yang dianyam oleh burung adalah berbentuk bulat yang berbunjut tergantung pada hujung ranting pokok atau hujung dahan pokok. Bentuk dan saiznya adalah seperti buah kelapa yang telah dikopek sabutnya. Muka pintu sarang terletak pada bahagian atas sisi sarang dan mempunyai daun pokok hidup sebagai daun pintu muka sarang.


Melindungi burung daripada pancaran tepat cahaya panas dan air hujan. Pembinaan sarangnya tidak kemas jika dibandingkan dengan kekemasan binaan sarang burung Tempua~Ploceus philippinus.

 


 
Hasil Laporan Kajian Menggunakan Kaedah Mengira Sarang Burung. 


Sejak tahun 2010 lagi kajian untuk mengenal bentuk sarang telah dimulakan, cuma saya mengambil data kajian untuk tahun  2014  hingga 2016 sahaja. Untuk makluman saya mula menyimpan data-data hasil  pengiraan jumlah sarang-sarang  burung  Takau Dada-perak~Serilophus lunatus yang telah membuat sarang ditempat yang dinyatakan itu sejak 2010. 



Hasil Catitan jumlah sarang pada tahun 2014 ialah berjumlah 36 buah sarang. Bermakna terdapat 72 ekor burung yang terbahagi kepada  36 burung jantan dan 36 burung betina dikawasan tersebut. Pada kebiasaannya purata burung betina berjaya menyumbangkan 2 biji telor dalam sebuah sarang. Jikalau tiada sebarang gangguan musuh, maka telor-telor yang dieramkan itu akan berjaya menetas. Ini menjadikan 72 ekor  anak-anak burung berjaya keluar terbang meninggalkan sarang. Maka  kebarangkaliannya  pada musim itu jumlah keseluruhan spesies itu akan menjadi  144 ekor burung. Satu jumlah yang agak banyak.



Pada musim 2015 pula catitan saya menunjukkan jumlah sarang telah berkurangan secara mendadak daripada 36 buah sarang menjunam kepada hanya 21 buah sarang sahaja. Walau jumlah sarang berkurangan namun begitu , untuk musim itu masih lagi ada penambahan jumlah anak-anak burung. Daripada 21 pasangan jantan betina pada musim itu terdapat 42 ekor anak burung.

Baru-baru ini kiraan jumlah sarang untuk  musim 2016, mulai  telah meningkat kembali menjadi kepada 26 buah sarang. Daripada jumlah 26 buah sarang yang diemui, saya dapat anggarkan ketepatan  jawapan kepada jumlah spesies burung yang terdapat disini iaitu 52 ekor burung. 26 ekor burung jantan dan 26 ekor burung betina. Harapan saya untuk musim ini kesemua telor yang dieramkan dapat menetas dan menjadikan jumlah 52 ekor anak burung.



Tahun 2014

Jumlah Sarang Tahun 2014: 36 buah sarang ,
Jumlah Burung                   : 72 ekor burung Takau Dada-perak~Serilophus lunatus,
Jantina                                : 36 ekor Jantan dan 36 ekor Betina
Jumlah Anak Burung         : 72 ekor anak burung.
Jumlah Keseluruhan          : 144 ekor burung Takau Dada-perak~Serilophus lunatus

Tahun 2015

Jumlah Sarang Tahun 2014: 21 buah sarang ,
Jumlah Burung                   : 42 ekor burung Takau Dada-perak~Serilophus lunatus,
Jantina                                : 21 ekor Jantan dan 21 ekor Betina
Jumlah Anak Burung         : 42 ekor anak burung.
Jumlah Keseluruhan          : 84 ekor burung Takau Dada-perak~Serilophus lunatus

Tahun 2016

Jumlah Sarang Tahun 2014: 26 buah sarang ,
Jumlah Burung                   : 52 ekor burung Takau Dada-perak~Serilophus lunatus,
Jantina                                : 26 ekor Jantan dan 26 ekor Betina
Jumlah Anak Burung         : 52 ekor anak burung.
Jumlah Keseluruhan          : 104 ekor burung Takau Dada-perak~Serilophus lunatus

Setiap tahun sejak tahun 2014 hingga 2016 boleh dianggarkan jumlah spesies burung ini ada peningkatan jumlah anak-anak burung iaitu kepada 332 anak burung dalam tempoh 3 tahun. Walaupun ini hanya anggaran kasar, tetapi jumlah ini dapat diperkemaskan jikalau mempunyai tenaga pemerhati dan pemantauan.




Pada hemat saya, kaedah mengira bilangan bentuk sarang ini sedikit sebanyak dapat membantu kita memberi petunjuk jelas terhadap bilangan ekor sesuatu spesies burung itu, selain membuat pengiraan menggunakan teropong. Dengan ini telah jelas, bahawa kaedah menggunakan " Jaring Kabus "  yang digunakan oleh pihak pelajar-pelajar Universiti, Perhilitan sudah tidak sesuai lagi dizaman negara kita yang sedang menuju kearah negara maju. Jikalau diteruskan juga maka tahap pemikiran tenaga pengajar dan pelajar kita sama sahaja ketika dizaman pemerintahan British duhulu yang tiada perubahan. Andaikata cadangan ini dicuba dengan hati terbuka , sudah pasti burung tidak lagi teraniyai hanya disebabkan untuk membuat pengiraan spesies. Wasalam.

No comments:

Post a Comment